송곡닷컴을 시작페이지로      송곡닷컴을 즐겨찾기에 

| 프로필 | 번역 | 일기 | 편지 | 표현 | 활용 | 기출지 | 2015 | 14(B) | 14(A) | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 실용 | new | 성문 | Q&A | 사진 |

  동시접속자:     046
 
작성일 : 12/06/21
2011학년도 수능 외국어 영역 45번 해설
 글쓴이 : songgok
조회 : 7,548  


2011학년도 수능 외국어 영역 45번 정답 및 해설 - 송곡닷컴(songgok.com)
 
45. 다음 글의 내용을 한 문장으로 요약하고자 한다. 빈칸 (A)와 (B)에 가장 적절한 것은?
 
Unlike the modern society, the primitive society has less specialized knowledge to transmit, and since its way of life is enacted before the eyes of all, it has no need to create a separate institution of education such as the school. Instead, the child acquires the heritage of his culture by observing and imitating adults in such activities as rituals, hunts, festivals, cultivation, and harvesting. As a result, there is little or none of that alienation of young from old so marked in modern industrial societies. A further reason for this alienation in modern societies is that in his conception of reality the modern adult owes less to his direct experience and more to the experience of his culture than does primitive man. Clearly, his debt to culture will vary with the nature of his education. Hence, the contemporary child must travel much further than the offspring of primitive man to acquire the world view of his elders. He is, therefore, that much more removed from the adults of his society.
Unlike the primitive child who learns from his ( A ) surroundings, the modern child learns in educational institutions, which results in ( B ) from his elders.
 
① foreign …… interference  ② immediate …… sympathy  ③ foreign …… sympathy
④ imaginary …… alienation ⑤ immediate …… alienation
 
1. 내용풀이
어른들이 하는 모든 생활방식을 곁에서 지켜보며 배웠던 원시 시대 아동과는 달리, 현대 아동은 교육기관으로부터 학습을 하기 때문에 어른들과 소외된다는 요지의 글. 정답 5번
 
2. 구문해설
[Unlike the modern society, the primitive society has less specialized knowledge to transmit, and since its way of life is enacted before the eyes of all, it has no need to create a separate institution of education such as the school]
less specialized knowledge:(직역) 덜 전문화된 지식 ※to transmit는 앞 명사를 수식 ※its way of life:그 생활방식(여기서 its는 원시사회) ※enact (격식)일어나다, 벌어지다 ※a separate institution of education:분리된 교육기관    →현대 사회와는 달리, 원시 사회는 전달할 전문 지식이 더 적다. 그리고 생활방식이 모든 사람들의 눈앞에서 행해지기 때문에, 학교와 같은 분리된 교육기관을 만들 필요가 없다.
 
[Instead, the child acquires the heritage of his culture / by observing and imitating adults / in such activities as rituals, hunts, festivals, cultivation, and harvesting.]
 
by ~ing: ~함으로써 → observing 과 imitating은 by로 연결되는 병렬관계. ※ such ~ as: ~같은 ~ → in such activities as rituals~ = in activities such as rituals =in activities like rituals   →대신에, 아이는 의식(rituals), 사냥(hunts), 축제(festivals), 경작(cultivation), 그리고 추수(harvesting)와 같은 활동에서 어른들을 관찰하고 흉내 냄으로써(by observing and imitating) 문화유산(the heritage of his culture)을 획득한다.
 
[As a result, there is little or none of / that alienation of young from old / (that is) so marked in modern industrial societies]
※ alienate Ⓐ from Ⓑ :Ⓑ로부터 Ⓐ를 소외시키다 ※alienation of Ⓐ from Ⓑ: Ⓑ로부터 Ⓐ의 소외 ※ that alienation에서 that은 지시형용사 ※that alienation을 of young from old 와 (that is) so marked in modern industrial societies 가 중복하여 수식하고 있음.   → 그 결과, 현대 산업 사회에서 아주 두드러지는 어른과 아이 간의 소외가 거의 없거나(little) 아예 없다(none).
 
[A further reason for this alienation in modern societies is that (in his conception of reality) the modern adult owes less to his direct experience and more to the experience of his culture than does primitive man.]
 
※ owe: 빚지다(의존하다) → owe Ⓐ to Ⓑ: Ⓐ는 Ⓑ의 덕택이다(빚지다, 의존하다) ※owes less  to his direct experience: 그의 직접적인 경험에 덜 의존하다 ※ (owe) more to the experience of his culture: 문화의 경험에 더 의존하다 ※than does primitive man = than primitive man does(owes~)
 
→현대 사회의(in modern societies) 이러한 소외(this alienation)에 대한 더 깊은 이유(A further reason)는 현실에 대한 개념 속에서(in his conception of reality) 현대의 어른(the modern adult)은 원시인이 했던 것 보다(than does primitive man) 직접적인 경험에(to his direct experience) 덜 의존하고, 문화의 경험에(to the experience of his culture) 더 의존하기 때문이다.
 
[Clearly, his debt to culture will vary with the nature of his education. Hence, the contemporary child must travel much further than the offspring of primitive man / to acquire the world view of his elders.]
 
much further: 훨씬 멀리(비교급강조: much, still, even, far, a lot) ※the world view of his elders:어른들의 세계관 ※the offspring of primitive man:원시인의 아이(후손)   → 분명히, 문화에 대한 이런 의존(debt;빚)은 그의 교육의 성질(nature)에 따라 다를 것이다. 그러므로(Hence), 현대의(contemporary) 아이는 어른의 세계관을 획득하기 위해 원시인의 아이보다 더 멀리여행을 해야 한다.
 
[He is, (therefore), (that much more) removed from the adults of his society]
that much more:(그만큼 훨씬 더): that은 그렇게, 그만큼, much는 more를 강조. ※from the adults of his society: 그 사회의 어른들로부터 ※이 문장의 동사는 is removed: 제거되다(분리되다) → 따라서 그는 그 사회의 어른들로부터 훨씬 더 분리되는 것이다.
 
[Unlike the primitive child who learns from his immediate surroundings, the modern child learns in educational institutions, which results in alienation from his elders.]      
※immediate: 직접의, 인접한(가까운) ※result in: 결국~되다(result from:~로부터 기인하다)  → 가까운 환경으로부터 학습을 하는 원시 시대 아이와 달리 현대의 아이는 교육기관에서 학습을 하는데, 이는 연장자로부터의 소외를 낳는다.
 
3. 단어정리
*unlike ~과 달리(다르게) *primitive 원시적인 *specialized 전문화된 *transmit 전달하다 *enact (격식)일어나다, (수동)벌어지다 (법령)규정하다, (법률)제정하다 *acquire 획득하다 *heritage 유산 *ritual 의식 *cultivation 경작 *alienation 소외 *mark ⓥ 두드러지게 하다, 특징짓다→be marked:두드러지다 *hence 그러므로 *contemporary 현대의 *offspring 자손, 자녀
 
4. 전문해석
현대 사회와는 달리, 원시 사회는 전달할 전문 지식이 더 적다. 그리고 생활방식이 모든 사람들의 눈앞에서 행해지기 때문에, 학교와 같은 분리된 교육기관을 만들 필요가 없다. 대신에, 아이는 의식, 사냥, 축제, 경작, 그리고 추수와 같은 활동에서 어른들을 관찰하고 흉내 냄으로써 문화유산을 획득한다. 그 결과, 현대 산업 사회에서 아주 두드러지는 어른과 아이 간의 소외가 거의 없거나 아예 없다. 현대 사회의 이러한 소외에 대한 더 깊은 이유는 현실에 대한 개념 속에서 현대의 어른은 원시인이 했던 것 보다 직접적인 경험에 덜 의존하고, 문화의 경험에 더 의존하기 때문이다. 분명히, 문화에 대한 이런 의존은 그의 교육의 성질에 따라 다를 것이다. 그러므로, 현대의 아이는 어른의 세계관을 획득하기 위해 원시인의 아이보다 더 멀리여행을 해야 한다. 따라서 그는 그 사회의 어른들로부터 훨씬 더 분리되는 것이다.
 
→ 가까운 환경으로부터 학습을 하는 원시 시대 아이와 달리 현대의 아이는 교육기관에서 학습을 하는데, 이는 연장자로부터의 소외를 낳는다.
 
송곡닷컴(songgok.com) - 손범식
 
   
 

Copyright ⓒ 1998, songgok.com by Bum-Sik Son. update 2011, All rights reserved.