송곡닷컴을 시작페이지로      송곡닷컴을 즐겨찾기에 

| 프로필 | 번역 | 일기 | 편지 | 표현 | 활용 | 기출지 | 2015 | 14(B) | 14(A) | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 실용 | new | 성문 | Q&A | 사진 |

  동시접속자:     048
 
작성일 : 12/06/18
2011학년도 수능 외국어 영역 41번 해설
 글쓴이 : songgok
조회 : 6,131  


2011년 수능 외국어 영역 41번 정답 및 해설 - 송곡닷컴(songgok.com)
 
41. 다음 글의 제목으로 가장 적절한 것을 고르시오
 
University students in several of my seminar classes sat in a circle and each student took turns telling the others his or her name. At the end of the round of introductions, the students were asked to write down the names of as many other students as they could remember. In almost every case, students wrote down the names of students that were seated far away from them. However, surprisingly, they weren't able to recall the names of students who were seated close to them. This effect was worst for the students who sat on either side of them. What was the reason for such findings? The student who was next in line for an introduction was clearly on edge and after finishing his or her introduction, he or she was preoccupied with calming his or her nerves. The effect was clearly due to the social anxiety they experienced immediately before and after having to introduce themselves to the entire group.
 
① Ways to Cope with Nervousness
② Useful Strategies for Better Memory
③ How to Remember Uncommon Names
④ Nervousness and Its Effects on Memory
⑤ Seating Arrangements for Better Relations
 
1. 내용풀이
둥글게 앉아서 돌아가며 자신의 이름을 말할 때, 가까이에 앉은 이들의 이름은 기억하지 못하면서 멀리 있는 이들의 이름을 더 많이 기억하는 이유가 자기를 소개하기 전 후에 겪는 초조함 때문이라는 내용의 글이므로, 제목으로 ④ Nervousness and Its Effects on Memory(초조함과 그것이 기억력에 미치는 영향)가 가장 적절함
 
2. 구문해설
[University students / in several of my seminar classes / sat in a circle and each student  took turns telling the others his or her name] ※ take turns ∼ing ~을 교대로 하다, 돌아가며 ~하다. ※tell ⒶⒷ :Ⓐ에게 Ⓑ를 말하다. ※the others (한정된) 나머지 모든 사람들
→ 나의 몇몇 세미나 수업의 대학생들은 둥글게(in a circle) 둘러앉았고, 각각의 학생들은 돌아가며 자신들의 이름을 말했다.
 
[At the end of the round of introductions, the students were asked to write down the names of as many other students as they could remember]    → 소개가 한 번 돌아간 후에 그 학생들은 그들이 기억할 수 있는 한 많은 다른 학생들의 이름을 적으라고 요청을 받았다.
 
[In almost every case, students wrote down the names of students / that were seated / far away from them. However, surprisingly, they weren‘t able to recall the names of students / who were seated / close to them.] ※surprisingly, they weren‘t~ = it was surprising that they weren't~ = To his surprise, they weren't~
→ 거의 모든 경우에 학생들은 그들로부터 멀리 떨어져(far away from them) 앉은 학생들의 이름을 기억했다. 그러나 놀랍게도, 그들은 그들과 가까이에(close to them) 앉은 학생들의 이름을 기억할 수가 없었다.
 
[This effect was worst for the students / who sat on either side of them. / What was the reason for such findings? / The student (who was next in line for an introduction) was clearly on edge / and (after finishing his or her introduction,) he or she was preoccupied with calming his or her nerves]
※either side = each side ※on edge:긴장한, 초조한 ※be preoccupied with ∼에 몰두하다(*preoccupy:점유하다, 차지하다, 마음을 빼앗다, 열중케 하다)
 
→ 이런 결과(This effect)는 그들의 양쪽(either side)에 앉은 학생들에게는 가장 나빴다. 그러한 조사 결과(such findings)가 나온 이유는 무엇인가? 소개할 다음 차례의(who was next in line for an introduction)) 학생은 분명 초조했고(on edge), 소개를 끝낸 후에(after finishing his or her introduction), 자신의 초조함을 가라앉히는 데(calming his or her nerves) 사로 잡혀 있었다.
 
[The effect was clearly due to the social anxiety (that) they experienced immediately before and after having to introduce themselves to the entire group] ※*due to ~ 때문에 ※introduce Ⓐto Ⓑ: Ⓑ에게 Ⓐ를 소개하다 ※immediately before and after~:직전과 직후에
→ 그 결과는 전체의 무리에게 자신을 소개하기 직전과 직후에 그들이 경험했던 사회적인 걱정 때문이었다.
 
3. 단어정리
* take turns ∼ing ~을 교대로 하다, 돌아가며 ~하다 * finding 조사[연구] 결과 *seat 자리, 좌석, 앉히다→ be seated 앉다 *recall 회상하다, 상기하다 *on edge 흥분한, 안절부절한 * be preoccupied with ∼에 몰두하다(*preoccupy:점유하다, 차지하다, 마음을 빼앗다, 열중케 하다) *calm 진정시키다, 달래다 *nerve 신경, 신경과민 *due to ~때문에
 
4. 전문해석
나의 몇몇 세미나 수업의 대학생들은 둥글게 둘러앉았고, 각각의 학생들은 돌아가며 자신들의 이름을 말했다. 소개가 한 번 돌아간 후에 그 학생들은 그들이 기억할 수 있는 한 많은 다른 학생들의 이름을 적으라고 요청을 받았다. 거의 모든 경우에 학생들은 그들로부터 멀리 떨어져 앉은 학생들의 이름을 기억했다. 그러나 놀랍게도, 그들은 그들과 가까이에 앉은 학생들의 이름을 기억할 수가 없었다. 이런 결과는 그들의 양쪽에 앉은 학생들에게는 가장 나빴다. 그러한 조사 결과가 나온 이유는 무엇인가? 소개할 다음 차례의 학생은 분명 초조했고, 소개를 끝낸 후에, 자신의 초조함을 가라앉히는 데 사로 잡혀 있었다. 그 결과는 전체의 무리에게 자신을 소개하기 직전과 직후에 그들이 경험했던 사회적인 걱정 때문이었다.
 
송곡닷컴(songgok.com) - 손범식
 
   
 

Copyright ⓒ 1998, songgok.com by Bum-Sik Son. update 2011, All rights reserved.